Jenama Sarawak terus UNGGUL

KUCHING: Lembaga Pelancongan Sarawak (STB) turut mengambil bahagian dalam acara FVW Virtual Counter Days Show 2021 bersama-sama rakan industri lain, untuk memastikan jenama Sarawak terus unggul serta dapat mengalihkan tumpuan ejen pelancongan ke Sarawak sebagai pilihan destinasi pelancong.

Ketua Pegawai Eksekutif STB, Sharzede Datuk Salleh Askor yang diwakili Timbalannya, Yusfida Khalid berkata, wabak Covid-19 yang melanda negara tidak menjejaskan usaha dan momentum STB untuk meningkatkan pendedahan jenama Sarawak kepada dunia.

“Sarawak ialah destinasi yang kaya pelbagai budaya, pengembaraan, makanan dan perayaan yang ditunggu-tunggu oleh masyarakat dunia.

“Dengan penyertaan ini, ia jelas menunjukkan objektif STB dalam memastikan Sarawak memihak kepada pihak berkepentingan dan pasaran mereka,” katanya dalam kenyataan semalam.

Difahamkan, pameran perdagangan perjalanan maya B2B, anjuran FVW Median GmbH di Jerman yang berlangsung sejak 31 Ogos hingga 2 September ini mengumpul beberapa ribu ejen pelancongan dari Jerman untuk berhubung dengan lebih daripada 75 peserta pameran antarabangsa.

Menurut beliau, STB terus menonjolkan Sarawak sebagai destinasi pilihan yang memenuhi cita rasa pelanggan dan belanjawan pelanggan.

“Walaupun kami tidak bertemu ejen pelancongan secara langsung, kami yakin acara B2B maya ini merapatkan jurang dan menawarkan fleksibiliti yang lebih besar untuk tujuan rangkaian.

“Ini kaedah berkesan untuk mengemas kini rakan pelancongan kami dengan produk dan pengalaman Sarawak.

“Penyertaan maya ini juga mencerminkan inisiatif ekonomi digital Sarawak untuk merangkumi digitalisasi,” katanya.

Sempena penganjuran program ini, seramai 10 ejen pelancongan Sarawak dipilih menjalankan perniagaan di samping mengetengahkan produk mereka berkaitan pelancongan lestari di Sarawak.

Ia termasuk Lawatan Borneo Asli, Pengembaraan Borneo, Brighton Travel & Tours, Cat City Holidays, CPH Travel Agencies, Greatown Travel, Happy Trails Borneo Tours, Minda Nusantara Tours & Travel Agencies dan Paradesa Borneo.

Selain itu, STB juga merasmikan video destinasi terbaru mereka yang berjudul “Explore the Caving Beauty of Sarawak” yang memaparkan keindahan dari gua-gua di Sarawak yang dapat dilihat di saluran Youtube rasminya.

“STB juga mengambil bahagian dalam babak perbincangan hari ini berkaitan topik “Kembalinya Destinasi Jarak Jauh” yang memfokuskan keperluan dan kehendak pelancong pada masa akan datang dan yang dimoderatori oleh Bianca Wilkens, Editor FVW/ Travel .

“Sejajar pemberian vaksin sepenuhnya kepada lebih 80 peratus populasi orang dewasa di Sarawak, STB memulakan kempen menyokong pemulihan sektor pelancongan tempatan seperti kempen Sia Sitok Sarawak dalam negeri, Dana Ekosistem Pelancongan Online Sarawak dan Pakej Insentif Pengunjung (VIP) insentif untuk menjangkakan pembukaan semula sempadan,” katanya lagi.

Untuk maklumat lanjut, orang ramai digalakkan melayari laman web Lembaga Pelancongan Sarawak: https://sarawaktourism. com

Suara Sarawak